Scientific misconducts: paper mills in Peru
DOI:
https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.394.12473Downloads
References
Zegarra Rojas O. Modelo de licenciamiento de los programas de pregrado de medicina en el Perú. Acta Med Peru. 2019;36(4):301-8. doi: 10.35663/amp.2019.364.906.
Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2019;36(1):106-15. doi: 10.17843/rpmesp.2019.361.4315.
Dextre-Chacón JC, Tejedor S, Romero-Rodriguez LM. Influence of institutional seniority and type of ownership on university quality rankings: correlational analysis of Peruvian universities. J Appl Res High Educ. 2021;13(4):1007-23. doi: 10.1108/JARHE-06-2020-0188.
Paz-Enrique LE, Nunez-Jover JR, Hernandez-Alfonso EA. Pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología e innovación: políticas, determinantes y prácticas. Desde el Sur. 2022;14(1):e0008. doi: 10.21142/des-1401-2022-0008.
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Reglamento de calificación, clasificación y registro de los investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica – Reglamento RENACYT. Lima: CONCYTEC; 2021.
Romaní FR, Wong P, Gutierrez C. Formación de competencias en investigación científica basada en el diseño curricular en una facultad de medicina humana. An Fac Med (Lima). 2022;83(2):139-46. doi: 10.15381/anales.v83i2.21996.
Mayta-Tristán P. Tesis en formato de artículo científico: oportunidad para incrementar la producción científica universitaria. Acta Med Peru. 2016;33(2):95-98. doi: 10.35663/amp.2016.332.57.
Quispe-Salcedo A. Grupos de investigación: juntos llegamos lejos. Rev Cient Odontol (Lima). 2021;9(3):e066. doi: 10.21142/2523-2754-0903-2021-066.
Nieto-Gutierrez W, Fernandez-Chingel JE, Taype-Rondan A, Pacheco-Mendoza J, Mayta-Tristán P. Incentivos por publicación científica en universidades peruanas que cuentan con escuelas de medicina, 2017. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2018;35(2):354-6. doi: 10.17843/rpmesp.2018.352.3327.
Perú, Ministerio de Educación. DS 026-2022-EF: Establecen montos, criterios y condiciones de la bonificación especial para el docente investigador. Lima: MINEDU; 2022.
Candal-Pedreira C, Ross J S, Ruano-Ravina A, Egilman D S, Fernandez E, Perez-Rios M, et al. Retracted papers originating from paper mills: cross sectional study. BMJ. 2022;379:e071517. doi: 10.1136/bmj-2022-071517.
Day A. Exploratory analysis of text duplication in peer-review reveals peer-review fraud and paper mills. Scientometrics. 2022;127:5965-87. doi: 10.1007/s11192-022-04504-5.
Santos-d’Amorim K, Wang T, Lund B, Dos Santos NR. From plagiarism to scientific paper mills: a profile of retracted articles within the SciELO Brazil collection. Ethics Behav. 2022 [Epub ahead of print]. doi: 10.1080/10508422.2022.2141747.
Heck S, Bianchini F, Souren NY, Wilhelm C, Ohl Y, Plass C. Fake data, paper mills, and their authors: The International Journal of Cancer reacts to this threat to scientific integrity. Int J Cancer. 2021;149(3):492-3. doi: 10.1002/ijc.33604.
Sotomayor-Beltrán C. Awareness of predatory publishing ofr Peruvian university professors and lecturers doing research. Accountability in Research. 2022;27(6):390-95. doi: 10.1080/08989621.2020.1775592.
Sotomayor-Beltrán C, Zarate GW. Peruvian scientific production affected by predatory journals. Int Inf Libr Rev. 2022;54(1):32-38. doi: 10.1080/10572317.2020.1869902.
Grundniewicz A, Moher F, Cobey K, et al. Predatory journals: no definition, no defense. Nature. 2019; 576(7786):210-2. doi: 10.1038/d41586-019-03759-y.
Besir S. Predatory journals: Who publishes in them and why? J Infometrics. 2018;12:1296-311. doi: 10.1016/j.joi.2018.10.008.
COPE council. Predatory publishing [internet]. COPE: United Kingdom; 2019 [citado el 25 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://publicationethics.org/predatory-publishing-discussion-document. doi: 10.24318/cope.2019.3.6.
Moreno-Loaiza O, Mamani-Quispe PV, Mayta-Tristán P. Compra y venta de tesis online: un problema ético por controlar. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2013;30(2):352-4. doi: 10.17843/rpmesp.2013.302.222.
COPE & STM. Paper Mills — Research report from COPE & STM [internet]. COPE: United Kingdom; 2019 [citado el 25 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://publicationethics.org/files/paper-mills-copestm-research-report.pdf. doi: 10.24318/jtbG8IHL.
Perez-Neri I, Pineda C, Sandoval H. Threats to scholarly research integrity arising from paper mills: a rapid scoping review. Clin Rheumatol. 2022;41:2241-48. doi: 10.1007/s10067-022-06198-9.
Carnero AM, Mayta-Tristan P, Konda KA, Mezones-Holguin E, Bernabe-Ortiz A, Alvarado GF, et al. Plagiarism, cheating and research integrity: case studies from a masters program in Peru. Sci Eng Ethics. 2017;23(4):1183-1197. doi: 10.1007/s11948-016-9820-z.
Robishaw JD, DeMets DL, Wood SK, Boiselle PM, Hennekens CH. Establishing and maintaining research integrity at academic institutions: challenges and opportunities. Am J Med. 2020;133(3):e87-e90. doi: 10.1016/j.amjmed.2019.08.036.
Mejlgaard N, Bouter LM, Gaskell G, Kavouras P, Allum N, Bendtsen AK, et al. Research integrity: nine ways to move from talk to walk. Nature. 2020;586(7829):358-360. doi: 10.1038/d41586-020-02847-8.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Percy Mayta-Tristán, Ruben Borja-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.